دکتر صنم ساسان
شایع ترین بیماری های زنان

انواع بیماری های شایع زنان

سلامتی دستگاه تناسلی خانم ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است پس لازم است تا حتما اقدامات مراقبتی لازم رعایت شود. ما در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل در مورد انواع بیماری های شایع زنان و راه های جلوگیری از آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

بیماری های شایع زنان

بیماری های شایع زنان

در دنیای امروز با توجه به بیماری های بسیار زیادی که وجود دارد سلامتی بانوان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. در  این بخش از  مقاله به انواع بیماری های شایع زنان و روش های درمانی آن صحبت کنیم که شامل موارد زیر می شوند:

آندومتریوز

آندومتریوز به بیماری گفته می شود که در آن نوع بافتی که به طور معمول رحم را می پوشاند در جای دیگری رشد می کند و می تواند روی تخمدان ها، پشت رحم، روده ها یا روی مثانه رشد و به ندرت در سایر قسمت های بدن رشد می کند.

این بافت “نادرست” می تواند باعث درد، ناباروری و پریودهای بسیار شدید شود. ایجاد درد معمولا در ناحیه شکم، کمر یا ناحیه لگن است. برخی از زنان اصلاً هیچ علامتی ندارند و مشکل در باردار شدن ممکن است اولین علامت آندومتریوز باشد.

فیبروم های رحم

فیبروم رحم شایع ترین تومور غیرسرطانی در خانم ها محسوب می شود که در سنین باروری اتفاق می افتد. فیبروم ها از سلول های ماهیچه ای و سایر بافت هایی ساخته شده اند که در داخل و اطراف دیواره رحم یا رحم رشد می کنند. علت فیبروم ناشناخته است. از جمله علائم شایع فیبروم به شرح زیر می باشد:

  • پریودهای شدید یا دردناک یا خونریزی بین دوره ها
  • احساس «پری» در قسمت پایین شکم
  • تکرر ادرار
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد پایین کمر
  • مشکلات باروری، مانند ناباروری، سقط جنین های متعدد یا زایمان زودرس

اما برخی از زنان هیچ علامتی نخواهند داشت. به همین دلیل مهم است که برای معاینات معمول به پزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید=> درمان بی اختیاری ادرار ، تبخال تناسلی

سرطان زنان

سرطان زنان به هر سرطانی گفته می‌شود که در اندام‌های تناسلی زنان شروع شود. در واقع شروع این نوع سرطان در قسمت های مختلف لگن می باشد که از انواع مختلف آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرطان دهانه رحم از دهانه رحم که انتهای باریک و پایینی رحم است شروع می شود.
  • سرطان تخمدان از تخمدان‌هایی که در هر طرف رحم قرار دارند شروع می‌شود.
  • سرطان رحم از رحم شروع می شود، اندام گلابی شکل در لگن زن، جایی که جنین در دوران بارداری زن رشد می کند.
  • سرطان واژن از واژن شروع شده، که کانال لوله مانندی است که بین انتهای رحم و قسمت بیرونی بدن قرار دارد.
  • سرطان در فرج، قسمت بیرونی اندام تناسلی زنانه شروع می شود.

سیستیت بینابینی یا سندرم مثانه دردناک یکی دیگر از بیماری های شایع زنان

سیستیت بینابینی (IC) جزء بیماری های مزمن مثانه محسوب می شود که منجر به ناراحتی یا درد مکرر در ناحیه مثانه یا اطراف لگن می شود. افراد مبتلا به IC معمولاً دیواره های مثانه ملتهب یا تحریک شده دارند که می تواند باعث زخم و سفت شدن مثانه شود. سندرم مثانه دردناک می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، در زنان شایع تر از مردان است از جمله علائم شایع این بیماری به شرح زیر می باشد:

ناراحتی خفیف شکم یا لگن

احساس شدید برای ادرار کردن

درد شدید در مثانه یا ناحیه لگن

تکرر ادرار

احساس فشار در ناحیه شکم یا لگن

بیشتر بخوانید=> ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها یا غدد فوق کلیوی زنان بیش از حد طبیعی هورمون‌ های مردانه تولید می ‌کنند. در نتیجه کیست ها (کیسه های پر از مایع) روی تخمدان ها ایجاد می شوند.

خانم هایی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض ابتلا به PCOS قرار دارند علاوه آن احتمال ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی در این افراد بیشتر است از جمله علائم شایع این بیماری به شرح زیر می باشد:

  • ناباروری
  • درد لگن
  • رشد موهای زائد روی صورت، قفسه سینه، شکم، شست یا انگشتان پا
  • طاسی یا نازک شدن مو
  • آکنه، پوست چرب یا شوره سر
  • لکه هایی با پوست قهوه ای تیره

بیماری های مقاربتی (STD) از بیماری های شایع زنان

بیماری های مقاربتی عفونت هایی هستند که می توانید از رابطه جنسی با فردی که این عفونت را دارد به آن مبتلا شوید. علل بیماری های مقاربتی باکتری ها، انگل ها و ویروس ها هستند. بیش از 20 نوع بیماری مقاربتی وجود دارد.

بیشتر بیماری های مقاربتی هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می دهند، اما در بسیاری از موارد مشکلات سلامتی که ایجاد می کنند می تواند برای زنان شدیدتر باشد. اگر یک زن باردار مبتلا به بیماری مقاربتی باشد، می تواند مشکلات سلامتی جدی برای کودک ایجاد کند.

راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های زنان

راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های زنان

از جمله روش های پیشگیری ابتلا به بیماری های زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلام آخر

توجه داشته باشید که به منظور درمان بیماری های شایع زنان لازم است تا حتما به یک دکتر زنان خوب مراجعه کنید تا سوابق پزشکی بیمار بررسی و اقدامات درمانی مناسب انجام شود البته توجه داشته باشید که نوع درمان هر بیماری با یک دیگر کاملا متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط