دکتر صنم ساسان
چه مراقبت هایی در دوران بارداری لازم است رعایت شود؟

مراقبت های دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری بخش مهمی از یک بارداری سالم است که ما در این نوشتار قصد داریم به آن اشاره کنیم. توجه داشته باشید که بعد از زایمان، بدن به حالت عادی بر می گردد، از همین رو اگر در حال شیردهی هستید، باید برای مدت طولانی مراقب خود باشید. یعنی غذای سالم بخورید تا مواد مغذی لازم به بدن مادر برسد. اگر به دلیل مشغله کاری، نمی توانید همیشه از غذاهای سالم مصرف کنید، تا حد امکان از وعده های غذایی و میان وعده های مغذی استفاده کنید.

مراقبت های دوران بارداری بخش مهمی از یک بارداری سالم است که حتما می بایست رعایت شود.

اهمیت مراقبت های دوران بارداری

برای داشتن یک بارداری سالم باید مراقبت های دوران بارداری به درستی انجام شوند، برخی از مهم ترین نکات داشتن یک بارداری سالم به شرح زیر می باشد:

عدم استعمال الکل، مواد مخدر و سیگار

محدود کردن مصرف کافئین

خوردن غذاها و میان وعده های مغذی

ویتامین های دوران بارداری

با یک برنامه ورزشی مناسب ، قدرت خود را افزایش دهید و استرس را کاهش دهید، همچنین زمانی را برای استراحت اختصاص دهید، از همه مهم تر لازم است تا از سلامت عاطفی خود مراقبت کنید.

تغذیه مادر در دوران بارداری

تغذیه مادران در دوران شیردهی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، علاوه بر عادات سبک زندگی سالم، رژیم غذایی تعیین کننده کیفیت و کمیت شیر مادر است. برخی از نیازهای مواد مغذی، از جمله نیاز به ویتامین‌های A و E، برخی ویتامین‌های B، ویتامین C و ید، در دوران شیردهی بیشتر از دوران بارداری است.

 نکته: اگر شیر مادر مشکلی داشته باشد ناشی از کمبود ویتامین D است، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، 400 واحد ویتامین D مصرف می کنند که منجر به جلوگیری از ایجاد راشیتیسم (ضعف استخوان) می شود.

در دوران بارداری چه مواد غذایی مادر باید مصرف کند؟

از مهم ترین مواد غذایی که به مادران باردار قبل و بعد از بارداری توصیه می شود تا مصرف کنند به شرح زیر است:

مصرف ویتامین B

مصرف ویتامین های گروه B در طول دوران بارداری به شدت پیشنهاد می شود، از همین رو بعضی از خانم ها ممکن است از مصرف غذاهای حیوانی اجتناب کنند ولی باید اشاره کرد که این مواد حاوی ویتامین B12  هستند که لازم است در طول بارداری مصرف شود.

مصرف ویتامین A

مصرف ویتامین A در طول دوران بارداری توصیه می شود ولی لازم است حتما به اندازه باشد چرا که مصرف زیاد این ویتامین منجر به ناقص به دنیا آمدن نوزاد خواهد شد.

مصرف آهن

در دوران باروری مصرف آهن به شدت پیشنهاد می شود، چرا که در انتقال اکسیژن بسیار کمک کننده است و از کم خونی نیز جلوگیری می کند از همین رو پزشکان در طول دوران بارداری مصرف مکمل های آهن را هر روز توصیه می کنند.

مصرف ید

یکی از مواد معدنی که در رشد مغز کودک نقش بسیار موثری دارد ید است که در غذاهای دریایی و نمک ید دار می توان آن را پیدا کرد.

مصرف امگا 3

غذاهای دریایی منبع غنی از امگا 3 هستند که مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی به شدت پیشنهاد می شود چرا که به رشد مغز و بینایی نوزاد بسیار کمک می کند. پس بهتر است هر هفته یکبار خانم های باردار ماهی مصرف کنند و در صورت عدم مصرف آن مکمل های امگا 3 جایگزین بسیار مناسبی محسوب می شوند.

آیا با مسمومیت بارداری آشنا نیستید و هیچ اطلاعاتی در خصوص این موضوع دارید در غیر اینصورت برای کسب اطلاعات بیشتر به این مقاله مراجعه کنید.

از انجام چه کارهایی در طول بارداری باید اجتناب کرد؟

برخی از فعالیت ها هستند که می بایست از انجام آن در طول دوران بارداری اجتناب کرد از همه مهم تر رعایت این نکات در طی دوران بارداری باعث شده تا بارداری راحتی را تجربه کنید. برخی از این پرهیزات به شرح زیر می باشد:

یکی دیگ از مهم ترین مراقبت های دوران بارداری واکسیناسیون است که اغلب آن ها بی‌خطر هستند و زنان می توانند قبل، در طول و بعد از بارداری از آن ها استفاده کنند تا به سلامت خود و فرزندشان کمک کنند.

آیا واکسیناسیون در دوران بارداری بی خطر است؟

یکی دیگر از مهم ترین مراقبت های دوران بارداری واکسیناسیون است که اغلب آن ها بی‌خطر هستند و زنان می توانند قبل، در طول و بعد از بارداری از آن ها استفاده کنند تا به سلامت خود و فرزندشان کمک کنند. آنتی بادی‌ هایی که بدن مادر در پاسخ به این واکسن ها تولید می‌کند، نه تنها از آنها محافظت می‌کنند، بلکه از جفت عبور کرده و به محافظت از نوزادشان در برابر بیماری‌های جدی در اوایل زندگی کمک می کند.

ارتباط خانم باردار با گربه

اصلی‌ترین مورد برای زوجین قبل از فرزند آوری نگرانی برای مراقبت‌های دوران بارداری می‌باشد. یکی از موارد بسیار مهم برای افرادی که حیوان خانگی مانند گربه دارند نیز این است که آیا نگهداری حیوان در کنار خانم باردار مشکلی دارد یا خیر ؟ در پاسخ به این سؤال باید به این موضوع توجه داشته باشید که یک انگل مشترک میان گربه و انسان وجود دارد که توکسوپلاسموزیس نامیده می‌شود. تنها موردی که گربه می‌تواند در آن برای خانم باردار مشکل ایجاد کند از نظر بهداشتی می‌باشد و این انگل یکی از نگرانی‌ها است.

اما جای نگرانی نیست؛ زیرا این انگل در مدفوع گربه‌هایی یافت می‌شود که به درستی نگهداری نمی‌شوند و غذای خام مصرف می‌نمایند. اما در صورتی که شما موارد بهداشتی را در نگهداری گربه خانگی رعایت کنید مشکلی وجود ندارد. این موارد عبارت‌اند از:

  • معاینه و بررسی کامل انگل گربه و واکسیناسیون گربه انجام شده باشد.
  • نظافت گربه مشکلی نداشته باشد و خارج از منزل نرود.
  • مورد آخر نیز که از همه مهم‌تر می‌باشد، گربه تغذیه بهداشتی و درستی داشته باشد و غذای خام مصرف نکند.

نکات مهم در رابطه با ورزش‌های دوران بارداری

خانم‌های باردار نیاز دارند تا برای ورزش در دوران بارداری نکات و مواردی را رعایت کنند تا خودشان و فرزندشان دچار آسیب یا مشکلات مختلف نشوند. برخی از مهم‌ترین این نکات عبارت‌اند از:

  • در صورتی که دچار ضعف جسمانی یا شرایط خاص فیزیکی هستید حتماً برای ورزش در دوران بارداری با پزشک متخصص خود مشورت کنید و در ورزش زیاده روی نکنید و خوددار باشید.
  • مورد مهم بعدی این است که قبل، حین و بعد از ورزش خود مقدار قابل توجهی آب بنوشید تا مقدار آب بدن شما کاهش نیابد و دچار مشکل کم آبی در بدن نشوید.
  • برای انجام ورزش در دوران بارداری از لباس‌های مناسب و مخصوص ورزش مانند لباس زیرهای ورزشی و لباس‌های ورزشی راحت و شکم‌بند استفاده کنید تا حین ورزش راحت باشید.
  • مورد بعدی این است که زیاد قبل از ورزش بدن خود را گرم نکنید به ویژه در سه ماه اول بارداری.
  • از انجام ورزش‌های خیلی سنگین و برخوردی در دوران بارداری بپرهیزید.
  • مورد آخر اینکه از خوابیدن به پشت حین ورزش به ویژه در سه ماه اول دوران بارداری بپرهیزید.

سخن آخر

هر مادر قبل از هر چیزی به فکر سلامتی فرزندش است، از همین رو لازم است تا حتما چکاب ها و مراقبت های دوران بارداری انجام داده شود، انجام این چکاب ها در ماههای ابتدایی بارداری هر ماه یکبار و با بزرگ تر شدن جنین هر دو هفته یکبار انجام داده می شود پس برای اینکه فرزند سالم و بی نقصی به دنیا بیاورید، حتما تحت نظر یک دکتر زنان خوب باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط