دکتر صنم ساسان
پارگی پرده بکارت

پرده بکارت یا هایمن

ما در این نوشتار قصد داریم تا در مورد پرده بکارت یکی از بخش های مهم در دستگاه تناسلی خانم ها صحبت کنیم. پرده بکارت یا هایمن یک نوع بافت غشایی بسیار نازک می باشد که قرارگیری آن در بخش دهانه واژن می باشد این پرده دقیقا در کانال ورودی واژن قرار گرفته است و به هیج عنوان در داخل واژن قرار نگرفته است. دختران همگی از بدو تولد خود این بافت غشايي را دارند. با توجه به محل قرارگیری پرده هایمن حتی داشتن یک دخول سطحی نیز می تواند منجر به صدمه دیدن آن شود.

ترمیم پرده بکارت - دکتر صنم ساسان

انواع پرده بکارت

از لحاظ پزشکی پرده بکارت از انواع مختلفی برخوردار می باشد که در این بخش از مقاله قصد داریم تا به طور کامل تمامی آن را شرح دهیم:

همانند حلقه، وردی واژن را در بر می گیرد. افرادی که این نوع پرده بکارت را دارند به طور معمول در اولین آمیزش پرده دچار پارگی نخواهد شد.

این نوع پرده از قابلیت ارتجاعی بسیار بالایی برخوردار است ولی در زمان رابطه جنسی دچار پارگی نخواهد شد، همچنین ممکن است با پارگی سطحی فرد دچار خونریزی بسیار کمی شود.

به طور معمول این نوع پرده از دو قسمت تشکیل شده است و همانند یک تیغه روی واژن را می پوشاند.

این نوع پرده همانطور که از نام آن مشخص است هیچ نوع سوراخی ندارد و فرد زمانی که به سن بلوغ می رسد علامت هایی را از خود نشان می دهد یعنی با جمع شدن خون قاعدگی در پست پرده هایمن فرد در زیر شکم خود درد های بسیار شدیدی را خواهد داشت. در مورد روش های درمانی برای این نوع پرده بکارت باید بگوییم که پزشک با ایجاد یک برش در سطح پرده خون جمع شده در پشت آن را خارج خواهد کرد.

دلایل آسیب دیدگی پرده بکارت

در مورد آسیب دیدگی پرده هایمن باید بگوییم که تنها داشتن رابطه جنسی منجر به آسیب دیدگی نخواهد شد بلکه عوامل دیگری نیز می تواند در این موضوع دخیل باشد که شامل موارد زیر می شود:

  • وارد کردن یک شی خارجی به واژن تنها با هدف خود ارضایی
  • خیلی از افراد ممکن است به طور ژنتیکی از پرده بکارت برخوردار نباشند.
  • انجام جراحی های لگنی
  • داشتن حادثه سنگین مثل تصادف

بیشتر بخوانید: انواع ترشحات واژن

تشخیص پارگی پرده بکارت

در مورد تشخیص پارگی پرده بکارت باید بگوییم که به روش های مختلفی این تشخیص قابل انجام می باشد، به عنوان مثال در دختر بچه ها تشخیص از پشت یا پهلو انجام داده می شود ولی در مقابل در سن بالاتر با کشیدن لابیامینور به سمت جلو و پایین می توان تشخیص را انجام داد.
در صورت داشتن مقاربت تشخیص پارگی توسط پزشک قانونى انجام داده می شود و می توان بررسی کرد که آیا این مقاربت با میل انجام داده شده یا به اجبار یعنی تجاوز جنسی بوده است.
در مورد نوع پارگی هر دو کدام از آن باید بگوییم که به نسبت هم کاملا متفاوت هستند یعنی اگر بخواهیم پرده هایمن را به شکل یک ساعت در نظر بگیریم باید گفت اگر مقاربت با تمایل خود فرد انجام داده شود پارگی به طور معمول در ساعت های 5 یا 7 رخ می دهد همچنین در صورتی که فرد مقاربت دردناکی را تجربه کرده باشد معمولا پارگی در ساعت 6 مشاهده می شود.
ولی اگر مقاربت به شکل تجاوز جنسی باشد پارگی در نواحی قدامی رخ می دهد یعنی در ساعت های 10، 11، 12 خواهد بود.
توجه داشته باشید که برای تشخیص پارگی پرده بکارت حتما به یک فرد متخصص مراجعه کنید چرا که مراجعه به یک فرد بی تجربه می تواند آسیب دیدگی پرده بکارت را به همراه داشته باشد از همه مهم تر ممکن است با دادن اطلاعات غلط به فرد نگرانی های وی را چند برابر کند.

چه مواردی بر روی امکان ترمیم پرده بکارت تأثیر دارند؟

همان‌طور که می‌دانید پرده بکارت انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی‌هایی دارند، اما چه عواملی در امکان ترمیم هایمن تأثیر دارند. به طور کلی پرده بکارت با کوچک‌ترین نزدیکی و یا ارتباط دچار خونریزی و آسیب می‌شوند، برای ترمیم چند مورد اهمیت دارد که عبارت‌اند از:

  • دفعات نزدیکی شما
  • شدن آسیبی که به پرده وارد شده
  • مدت زمانی که از نزدیکی شما گذشته است

تمامی موارد فوق تأثیر بسیاری دارند که ترمیم پرده چقدر دشوار باشد. یکی از سؤالات مهمی که وجود دارد این است که آیا بعد از ترمیم پرده مشخص می‌شود که این پروسه انجام شده یا خیر. در جواب باید گفت با توجه به همه موارد ذکر شده می‌توان پرده بکارت را ترمیم کرد و بعد از انجام این پروسه کسی متوجه این موضوع نمی‌شود. البته لازم به ذکر است که دکتر متخصص که معاینه انجام دهد متوجه این مورد خواهد شد و ترمیم پرده بکارت برای او آشکار است.

آیا ممکنه با ضربه یا ورزش پرده بکارت آسیب ببیند؟

یکی از باورهای غلطی که در رابطه با هایمن یا همان پرده بکارت وجود دارد این است که در صورت انجام ورزش و ضربه خوردن حین انجام آن آسیب می‌بیند، اما ابن موضوع به هیچ وجه صحت ندارد. در واقع شما در صورت ضربه خوردن حین سوارکاری و یا افتادن از ارتفاع و حتی در مواردی مانند شست و شو با فشار آب زیاد و یا فشار زیاد به ناحیه واژن نیز دچار آسیب در ناحیه هایمن نخواهید شد.

این موضوع یکی از موارد هست که ذهن بسیاری را درگیر می‌نماید و نگران می‌کند، اما پرده بکارت به خوبی توسط عضلات لگن و واژن محافظت مشود و با فشارهای خارجی آسیبی نمی‌بیند، پس جای نگرانی وجود ندارد.

سوالات متداول

کلام آخر

ما در این نوشتار به طور کامل در مورد پرده بکارت، انواع پرده بکارت و بسیاری از موارد دیگر صحبت کردیم. ولی تنها توصیه ما به شما این است که در مورد پرده بکارت (هایمن) خود به هیچ عنوان نگران نباشید چرا که هر نوع دخول چه دهانی، مقعدی، واژینال و حتی حسی ممکن است به پرده بکارت آسیب بزند همچنین به هیچ عنوان نزدیکی های غیر متعارف را انتخاب نكنيد . چرا که می تواند آسیب های بسیار زیادی را در فرد ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط