دکتر صنم ساسان
HPV چیست

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی

یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی در انسان ها ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی نام دارد. ابتلا به این ویروس در خانم ها و مردانی که فعالیت جنسی زیادی دارند به نسبت سایر افراد بسیار رخ می دهد. آمار ابتلا افراد، به این ویروس در ایالات متحده نسبتا بیشتر است. ما در این نوشتار قصد داریم تا تنها در مورد ویروس HPV، روش های درمانی، علائم، سوالات متداول شما و بسیاری از موارد دیگر اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

علائم ویروس HPV

ابتلا به زگیل تناسلی در خانم ها به شکل یک برجستگی گوشتی و گرد است که از لحاظ ابعاد با یکدیگر متفاوت هستند. از دیگر علائم نشان دهنده این ویروس علاوه بر برجستگی نرم و مرطوب بودن آن است.

به طور معمول در خانم ها ایجاد زگیل تناسلی در اطراف واژن، دهانه رحم و مقعد مشاهده شده است در مقابل نیز در آقایان این ویروس در کیسه بیضه، آلت تناسلی مرد و اطراف و یا اطراف مقعد ممکن است بروز پیدا کند.

با توجه به تمامی موارد گفته شده در مورد علائم ویروس HPV باید گفت که بسیاری از افرادی که به این ویروس مبتلا هستند ممکن است به هیچ وجه از مبتلا بودن خود تا مدت ها آگاه نباشند چرا که هیچ نوع علائم یا نشانه خاصی در آن ها وجود ندارد، پس توصیه می شود به ویژه خانم ها حتما آزمایشات مربوط به تست دهانه رحم را انجام دهند چرا که در صورت مشاهده شدن ویروس HPV ممکن است مبتلا به سرطان شوید ولی باید اشاره کنیم که مبتلا شدن به بیماری تا سرطان ممکن است سال ها طول بکشد.

چه عواملی خطر ابتلا به ویروس HPV را افزایش می دهد؟

عدم رعایت برخی از نکات می تواند احتمال خطر ابتلا به ویروس HPV را در افراد افزایش دهد این عوامل عبارتند از:

• داشتن چندین شریک جنسی
  • داشتن رابطه جنسى با فردى كه چندين شريك جنسى دارد
  • شروع زودهنگام رابطه جنسی
  • خانم هایی که به طور منظم غربالگری های دهانه رحم را انجام نمی دهند.
  • ضعف سيستم ايمنى
ویروس HPV

آیا می توان از ابتلا به ویروس HPV پیشگیری کرد؟

در جواب این سوال باید گفت که با تزریق واکسن HPV می توان از بدن خود در برابر مبتلا شدن به این ویروس محافظت کرد. علاوه بر آن استفاده از کاندوم نیز می تواند تاثیر گذار باشد ولی توجه داشته باشید که ویروس HPV ممکن است مناطقی که تحت پوشش کاندوم نیست را درگیر کند.

ولی ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که واکسن HPV به عنوان یکی از عوامل اصلی در عدم ابتلا به این ویروس می باشد ولی به هیچ عنوان از ابتلا به سرطان دهانه رحم جلوگیری نمی کند از همین رو بهتر است بعد از تزریق واکسن به طور منظم غربالگری های مربوط به دهانه رحم را انجام دهید.

بیشتر بخوانید => انواع ترشحات واژن

روش های درمانی ویروس HPV

با گذشت زمان ویروس HPV در خانم ها و آقایان تكثير كرده و سیستم ایمنی آن ها را ضعیف تر می کند از همین رو با توجه به بررسی های زیادی که انجام شده تا به امروز درمان قطعی برای این ویروس هنوز کشف نشده است. تنها زگیل تناسلی هایی که ناشی از پاپیلومای انسانی هست را می توان با روش های کرایو و لیزر درمان کرد. ولی توجه داشته باشید که این روش های درمانی تنها ضايعه پوستى را از ریشه می سوزاند ولی به هیچ عنوان ويروس از بدن خارج نمی شوند.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که سلول های پیش سرطانی را با روش های درمانی می توان درمان کرد اما سرطان های پیشرفته ای را که ناشی از این ویروس هستند با روش هاى جراحى ، شیمی درمانی، پرتودرمانی می توان درمان کرد.

کلام آخر

ما در این نوشتار قصد داشتیم تا در رابطه با ویروس HPV اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم همانطور که در این نوشته نیز خوانديد بعضی از ویروس های اچ پی وی ممکن است تبدیل به سرطان شوند که اگر به موقع تشخیص داده شوند می تواند درمان مناسبی را برای آن ها درنظر گرفت همچنین باید اشاره کنیم که چشم پوشی از این موضوع باعث شده تا سرطان تا مثانه، روده، کبد گسترش یابد.