دکتر صنم ساسان
علائم نشان دهنده عفونت بعد از لابیاپلاستی

عفونت بعد از لابیاپلاستی

عفونت بعد از لابیاپلاستی از مشکلات رایج این عمل زیبایی واژن است. بنابراین به افرادی که عمل لابیاپلاستی انجام داده‌اند یا می‌خواهند انجام دهند، توصیه می‌شود که به مراقبت‌های بعد از عمل بصورت جدی توجه کنند. معمولا برای چند روز بعد از جراحی آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. لابیاپلاستی با تکنیک‌های مختلفی قابل انجام است و شکل نامناسب و نامتقارن واژن را ترمیم و به زیبایی آن کمک می‌کند.

آیا عفونت بعد از لابیاپلاستی قابل پیشگیری است؟

احتمال عفونت بعد از لابیاپلاستی

به دلیل حساس بودن ناحیه تناسلی زنان، ایجاد عفونت در این قسمت، عواقب جدی‌تری را به همراه دارد. موارد مختلفی در بروز عفونت بعد از لابیاپلاستی موثر است.

انتخاب پزشک برای این عمل از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا اگر پزشک مهارت لازم و کافی را نداشته باشد، احتمال عفونت بعد از عمل افزایش می‌یابد. همچنین پزشک تمامی مراقبت‌های لازم بعد از عمل را برای بیمار باید توضیح دهد و از همه مهم‌تر واژن را قبل از عمل به طور کامل از لحاظ عفونت داشتن یا نداشتن بررسی کند.

بعد از انتخاب پزشک، همکاری کردن بیمار بعد از عمل هم بسیار مهم است. بیمار باید تمام مراقبت‌های لازم را طبق دستور پزشک انجام دهد.

علائم عفونت بعد از لابیاپلاستی

بهتر است نسبت به علائمی که نشان‌دهنده عفونت است، آگاه باشید. البته داشتن این علائم ممکن است به علت عفونت نباشد. بنابراین با دیدن این نشانه‌ها به پزشک خود مراجعه و تشخیص و درمان را برعهده او بگذارید.

  • احساس درد

از مهم‌ترین علائم عفونت، درد است. بیمار در روزهای اولیه در ناحیه جراحی‌شده و لابیاها، احساس درد دارد. پزشک برای کنترل درد، مسکن‌های لازم را تجویز می‌کند. در صورتی که احساس درد فرد با مصرف این مسکن‌ها کاهش پیدا نکند و با کوچک‌ترین برخورد دست و یا با اعمال کوچک‌ترین فشار بر روی ناحیه جراحی درد زیادی را تحمل کند، حتما باید به پزشک مراجعه کند. زیرا این درد کاملا غیر طبیعی است و میتواند نشانه عفونت و یا هماتوم باشد.

  • تورم

معمولا بعد از هر عملی تورم ایجاد می‌شود که طبیعی است. بعد از لابیاپلاستی هم احتمال تورم وجود دارد که پزشک استفاده از کمپرس یخ را توصیه می‌کند. بعد از گذر زمان و استفاده از کمپرس یخ، کاهش حجم ناحیه متورم اتفاق می‌افتد. درصورتی که تورم خوب نشد بخصوص اگر با درد شدید همراه بود، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا تورم هم یکی دیگر از علائم عفونت بعد از لابیاپلاستی است.

  • ترشحات غیرطبیعی

در حالت عادی داشتن ترشح غیرطبیعی در واژن نشان‌دهنده عفونت است. بنابراین اگر بعد از لابیاپلاستی در محل زخم یا واژن ترشحات غیرطبیعی داشتید، به جراح خود اطلاع دهید تا از لحاظ داشتن عفونت شما را بررسی کند.

  • بوی بد و نامطبوع واژن

معمولا در زنان، داشتن بوی بد واژن یکی دیگر از نشانه‌های عفونت است. بنابراین درصورت احساس بوی بد در قسمت بخیه‌ها و واژن با پزشک مشورت کنید.

دلایل رخ دادن این عارضه

عوامل گوناگونی باعث بوجود آمدن عفونت بعد از لابیاپلاستی می‌شود.

  • عفونت واژن

قبل از عمل، جراح باید آزمایش‌ها و معاینات لازم را برای بررسی سلامت واژن انجام دهد. زیرا در صورت داشتن عفونت واژن، عمل لابیاپلاستی نباید انجام شود. بلکه اول عفونت درمان می‌شود تا بیمار بعد از عمل دچار عفونت نشود.

  • استریل نکردن محل زخم

جراح باید ناحیه مورد نظر را بصورت صحیح استریل کند. زیرا بعد از برش، عوامل بیماری‌زا به راحتی وارد برش ایجاد شده در بدن می‌شوند. البته این دلیل عفونت، خیلی نادر است. زیرا تمام جراحان ناحیه مورد جراحی را به خوبی استریل و از ایجاد عفونت بعد از لابیاپلاستی جلوگیری می‌کنند.

  • عدم تمیز کردن و شستشوی صحیح واژن

بعد از عمل ممکن است برخی مواد و ژل‌های شستشو واژن توسط پزشک تجویز شود. فرد باید از آنها به طور صحیح استفاده کند. همچنین ناحیه شسته‌شده را باید با دستمال، پارچه و حوله کاملا تمیز و استریل خشک کند. توجه داشته باشید که هنگام انجام دادن این کارها آسیبی به محل بخیه‌ها وارد نشود.

  • استخر رفتن و نشستن در وان

برای جلوگیری از عفونت، تا مدتی بعد از عمل از استخر رفتن و نشستن در تشت یا وان خودداری کنید. زیرا سبب ایجاد پیامدهای منفی می‌شود. حتی زمان حمام کردن هم نباید روی زمین بنشینید.

  • مراقبت نکردن از بخیه‌ها

بخیه‌ها به منظور ترمیم هرچه سریع‌تر برش انجام می‌شود. بنابراین اگر از بخیه‌ها خوب مراقبت نشود و آسیب ببینند، راه برای ورود عوامل بیماری‌زا باز می‌شود.

عفونت بعد از لابیاپلاستی

راه های درمان این مشکل

به محض اینکه هر علائم غیرطبیعی در ناحیه جراحی شده مشاهده کردید حتما به جراح خود که کاملا از شرایط شما آگاهی دارد، مراجعه کنید. پزشک شدت عفونت و شرایط بیمار را بررسی می‌کند. در صورت وجود عفونت ، آنتی بیوتیک مناسب تجویز میشود.اگر عفونت باعث آسیب دیدن بخیه ها شود ترمیم مجددا انجام می شود.

با مراجعه هرچه سریع‌تر به پزشک، زمان لازم برای درمان را از دست ندهید. زیرا عفونت در بهبود بافت اختلال ایجاد می‌کند و نتایج مطلوب از نظر زیبایی و عملکرد بدست نمی‌آید.

پیشگیری از ایجاد عفونت بعد از لابیاپلاستی

  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را سر ساعت به طور کامل مصرف کنید.
  • یک الی دو روز بعد از عمل ، کمپرس سرد استفاده کنید. هنگام استفاده از کمپرس سرد شرایط بهداشتی رو رعایت کنید که باعث انتقال عفونت به داخل زخم نشوید.
  • تا 2 الی 3 روز بعد از جراحی از حمام کردن خودداری کنید. البته در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. ناحیه تناسلی را تمیز نگه دارید. برای خشک‌کردن این ناحیه، حوله تمیز را به آرامی روی آن گذاشته و سپس بدون کشیدن آن را بردارید.
  • برای اینکه زخم سریع‌تر بهبود یابد بهتر است 2 تا 3 روز بعد از عمل لابیاپلاستی استراحت کنید.
  • از استعمال دخانیات، نوشیدنی‌های الکلی و غذاهای ترش به مدت دو هفته پرهیز کنید.
  • از برقراری رابطه جنسی تا دو ماه دوری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط