دکتر صنم ساسان
درمان ناباروری با بهترین روش

ناباروری یکی از مشکلات شایع در زوجین محسوب می شود که حداقل یک دوره از زندگی خود با آن مواجه شده اند. ناباروری در واقع عدم تولید مثل بعد از گذشت 6 ماه تا یکسال تلاش برای اقدام به بارداری است که به منظور درمان آن لازم است به یک پزشک متخصص برای بررسی بیشتر مراجعه شود. ما در این نوشته می خواهیم تا در خصوص علائم ناباروری در خانم ها و آقایان و در نهایت روش های درمانی صحبت کنیم.

علائم نشان دهنده ناباروری

علائم ناباروری در خانم ها

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم عدم باروری زمانی که زوجین 6 ماه تا 1 سال برای بارداری اقدام کرده اند ولی نتیجه ای را دریافت نکرده اند اتفاق می افتد که لازم است تا برای بررسی و درمان آن حتما به پزشک مراجعه شود تا در ابتدا علائم و مهم ترین علت آن به طور کامل بررسی شود.

توجه داشته باشید که علائم و نشانه های ناباروری در خانم ها و آقایان کاملا با هم متفاوت می باشد که در ادامه به هریک از این علائم اشاره خواهیم کرد.

از مهم ترین علائم همراه با ناباروری در خانم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اضافه وزن
  • ریزش مو
  • داشتن درد در زمان رابطه جنسی
  • ایجاد تغییراتی در عادات ماهانه
  • ایجاد تغییراتی در میل جنسی
  • بروز مشکلات پوستی نظیر آکنه یا جوش

علائم همراه با ناباروری در آقایان

همانطور که می دانید ناباروری تنها مختص به خانم ها نیست بلکه در آقایان نیز وجود دارد که از علائم و نشانه های آن عبارتند از:

• کم شدن تولید اسپرم
  • داشتن درد در برآمدگی بیضه
  • کم شدن میل جنسی
  • ایجاد مشکلاتی در رشد موها
  • ایجاد مشکلاتی در نعوظ
  • داشتن مشکلاتی در انزال
  • سفت شدن بیضه

در انتها اگر خانم ها هر یک از علائم و نشانه های گفته شده را داشتند لازم است تا برای بررسی های بیشتر به یک دکتر زنان خوب جهت مشاوره و درمان مراجعه نمایند.

روش های درمان ناباروری

برای درمان ناباروری روش های مختلفی وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان ناباروری با IVF

یکی از قطعی ترین روش های درمان ناباروری محسوب می شود که در آن نمونه از تخمک و اسپرم گرفته می شود تا بتوان عمل لقاح را در آزمایشگاه انجام داد.

توجه داشته باشید که از این روش درمانی زمانی که لوله های فالوپ آسیب دیده باشند، استفاده خواهد شد.

بعد از انجام عمل لقاح زمانی که تخمک بارور شد به رحم منتقل می شود و بعد از آن لازم است تا بعد از گذشت مدتی از فرد تست بارداری گرفته شود.

درمان ناباروری با IUI

در این روش درمان ناباروری از اسپرم آقایان برای نمونه برداری استفاده شده تا آن را به داخل رحم خانم ها انتقال دهند، توجه داشته باشید که استفاده از این روش درمانی با استفاده از یک لوله بسیار باریک انجام می گیرد ولی در زمان انجام آن فرد دردی را احساس نخواهد کرد.

یکی از مهم ترین نکاتی که در این روش درمان ناباروری وجود دارد این است که اسپرم سالم، و خیلی خوب تحریک شده باشند تا باروری تخمک انجام شود.

درمان ناباروری با میکرواینجکشن یا ICSI

این روش درمانی در واقع همانند روش IVF می باشد ولی تنها تفاوت آن این است که حتما اسپرم ها باید سالم باشند و در نهایت دقت به تخمک ها تزریق شود. توجه داشته باشید زمانی که این کار به درستی انجام داده شود در نتیجه شانس باروری نیز به طبع افزایش می یابد.

در این روش درمانی بعد از اینکه تخمک ها بارور شدند باید به رحم مادر منتقل شود.

اهدای تخمک

روش اهدای تخمک در خانم هایی که بالای 40 سال سن دارد و رحم آن ها کاملا سالم است استفاده می شود، در این روش درمانی تخمک های فرد اهدا کننده با اسپرم همسر ترکیب شده و بعد از لقاح در آزمایشگاه به رحم مادر منتقل می شود.

بیشتر بخوانید=> مراقبت های دوران بارداری

لاپاراسکوپی

از این روش درمانی به منظور بازسازی مشکلات رحم و لوله فالوپ استفاده می شود تا از این طریق مشکلات ایجاد شده در ناحیه تناسلی را بتوان درمان کرد.

در بعضی از مواقع بنا به تشخیص پزشک ممکن است از روش IVF بعد از درمان استفاده شود.

هیستروسکوپی

هیستروسکوپی را به منظور رفع مشکلات رحم نظیر پولیپ و … انجام می دهند.

رحم جایگزین

خانم هایی که مشکلات رحمی دارند با مشکل باروری نیز مواجه هستند، استفاده از رحم جایگزین یکی از روش های درمان محسوب می شود که در آن تخمک زن و اسپرم مرد در آزمایشگاه با هم ترکیب شده و بعد به رحم اجاره ای انتقال داده می شود.

در انتها باید اشاره کنیم که هر یک از روش های درمانی نام برده بعد از انجام معاینات اولیه توسط پزشک بسته به شرایط شما انتخاب می شود تا بتوان بهترین نتیجه را دریافت کرد.

کلام آخر

در انتهای مقاله باید اشاره کنیم که روش های درمان ناباروری در هر زوجی با یکدیگر کاملا متفاوت می باشد که لازم است برای انتخاب مناسب ترین روش حتما تحت نظر یک پزشک قرار بگیرید؛ علاوه بر آن نکته ای که زوجین حتما باید به آن توجه داشته باشند این است که در طی دوره درمانی حتما صبور باشند و روشهای درمانی پیشنهادی را بطور کامل پیگیری نمایند.